Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bart Klumper - WaarBenJij.nu Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bart Klumper - WaarBenJij.nu

Vietnam en Cambodja

Door: Bart Klumper

Blijf op de hoogte en volg Bart

26 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Mensen,

Bij deze een heel kort reisverslag! Mijn laatste reisverslag ging over mijn roadtrip langs de oostkust van Australie en het noorden van Nieuw-Zeeland. Ik ben inmiddels alweer vijf weken in Azie en heb Vietnam en Cambodja gezien, ondertussen zit ik in Chiang Mai (Thailand). Mijn verslag over mijn reis in Nieuw-Zeeland schiet er helaas bij in. Jammer, want ik heb op het zuid- en noord-eiland supergave dingen gezien en meegemaakt!

Op 21 januari kwamen we aan in Vietnam - ik reis nog steeds samen met Serina. Na twee dagen in Hanoi (superdruk op straat) tussen de toeterende brommers, hoestende en roggelende mensen zijn we naar Sapa gegaan. In Sapa hebben we de rijstvelden (erg mooi) en de lokale bergbevolking gezien. Daarna reisden we door richting Ha Long Bay (een van Unesco's wereldwonderen), waar we een nacht op zee hebben doorgebracht. Vanuit Ha Long Bay trokken we zuidwaarts, richting achtereenvolgens Hue (veel tempels en ruines gezien) en Hoi An. In Hoi An werden we uitgenodigd door mr. Phong om bij hem thuis te komen zodat hij wat over zijn verleden en de geschiedenis van Vietnam kon vertellen. Mr. Phong heeft in de Vietnamoorlog gevochten (tegen oa. zijn oom) en heeft daarna vastgezeten. Erg interessant om zijn verhaal te horen! Vanuit Hoi An vertrokken we naar Qui Nhon.

In Qui Nhon was maar een attractie en dat waren we zelf. De mensen hadden blijkbaar nog nooit Westerse mensen gezien! Elkaar aantikken, omdraaien, nawijzen, nastaren, foto's maken - alles dat wij tot nu toe bij de Aziaten hadden gedaan (behalve het nawijzen) gebeurde nu bij ons. Een aparte ervaring. Vanuit Qui Nhon gingen we naar Nha Trang, waar we een dag aan het strand hebben gelegen :) Vanuit Nha Trang reisden we vervolgens weer met de bus naar Da Lat, waar we een countryside tour deden. Op het platteland zagen we onder andere een zijdefabriek, een koffiefabriek (van wezelpoep) een een krekel-kwekerij. Gefrituurde krekels zijn eigenlijk best lekker! Na Da Lat kwamen we aan in Ho Chi Minh - de grootste stad van Vietnam. In Ho Chi Minh heb ik onder andere de Chu Chi tunnels gezien (overblijfselen van de Vietnamoorlog) en verschillende markten in de stad. En toen zat Vietnam er na drie weken alweer op. Een supergave ervaring!

Vanuit Ho Chi Minh namen we op 9 februari de bus naar Cambodja. Na vijftien uur in de bus kwamen we aan in Siem Reap. Siem Reap staat bekend om het enorme tempelcomplex genaamd Angkor. Deze hebben we de volgende dag bezocht. Indrukwekkend! Na Siem Reap zijn we via Battambang (niet zo heel veel te beleven) naar Sihanoukville gereisd. In Sihanoukville hebben we twee dagen aan het strand gelegen: lekker! Vervolgens reisden we via kampot en kep (waar we in beide steden een dag hebben doorgebracht) naar Phnom Penh - de hoofdstad van Cambodja. In Phnom Penh hebben we de killing fields bezocht, een kamp waar 20.000 mensen (oa. geleerden, brildragers, stadse mensen) de dood vonden onder het regime van Pol Pot in de jaren '75 - '79. Na elf dagen Cambodja (een erg mooi land, alleen armer en onhygienischer dan Vietnam) vlogen we op 20 februari naar Thailand.

In Thailand heb ik ondertussen al Bangkok bezocht (weinig gemerkt van de onlusten hier), tempels gezien, olifant gereden, tijgers geaaid en veel meer. Hopelijk heb ik over een paar weken nog een keer de tijd om een reisverslag te plaatsen.

Er is trouwens iets misgegaan met het uploaden van de foto's, de foto's van Vietnam, Cambodja en Thailand staan bij mijn vorige reisverslag.