Cairns, Brisbane en Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bart Klumper - WaarBenJij.nu Cairns, Brisbane en Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bart Klumper - WaarBenJij.nu

Cairns, Brisbane en Auckland

Door: Bart Klumper

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Are you on holiday here?

Een man spreekt ons aan terwijl we een broodje zitten te eten op een bankje bij een parkeerplaats. "Actually, we are travelling.". Nadat hij vroeg wat we gedaan hadden en wat we van het land vonden, waarschuwde de man ons voor de parkeerplaats. Kennelijk wordt er 's avonds drugs gedeald en vindt er illegale prostitutie plaats. Momenteel zit ik in Manurewa, een stadsgedeelte van Auckland. Het is niet zo'n prettige wijk - al voel ik me geen moment onveilig hier - en daarom ben ik blij dat ik morgen weer naar Brisbane vlieg. Brisbane is ook de stad waar ik mijn drieweekse roadtrip aan de oostkust heb afgesloten.

Mijn laatste verslag is alweer van 29 oktober en ondertussen heb ik weer een heleboel meegemaakt. In dit verslag beschrijf ik wat ik heb gezien en beleefd aan de oostkust van Australie en in de grootste stad van Nieuw-Zeeland: Auckland. Mijn laatste reisverslag schreef ik in Cairns, dat is ook de stad waar ik mijn trip aan de oostkust begon.

Cairns
Van 27 t/m 29 oktober ben ik in Cairns geweest. Cairns is een stadje in het noord-oosten van Australie en is populair bij veel toeristen vanwege het tropische klimaat en omdat het o.a. dichtbij het Great Barrier Reef, Daintree Rainforest en de Atherton Tableland ligt. Direct na aankomst met het vliegtuig vanuit Darwin heb ik ingechecked in het hostel. Nadat ik 's avonds aan de kroegentocht deel had genomen ben ik de volgende dag met Angelique en Serina gaan snorkelen op Fitzroy Island. Hier zag ik voor het eerst het Great Barrier Reef: super gaaf! De volgende dag in Cairns heb ik met Serina een huurauto geregeld om voor drie weken de oostkust van Australie te verkennen. Nadat ik 's avonds met Roelof een biertje had gedronken in de voortuin van het hostel - hij wilde zijn laatste flesjes Grolsch met een echte Achterhoeker delen - zijn we de volgende dag met de auto op pad gegaan.

Nadat we op 29 oktober de huurauto hadden opgehaald en boodschappen gedaan, zijn we richting het noorden gereden. Onze eerste stop was in Port Douglas. Op de pier liet een visser ons een Box Jellyfish zien, die hij per ongeluk had gevangen en in zijn emmer had zitten. De Box Jellyfish zijn - voor de mens - dodelijke kwallen en de visser schrok dan ook behoorlijk toen hij erachter kwam dat er eentje in zijn emmer zat. Vanuit Port Douglas zijn we verder gereden richting het Daintree Rainforest National Park. Het Daintree Rainforest is met zijn 1200 vierkante kilometer het grootste regenwoud van Australie en in mijn ogen ook een van de mooiste! In Daintree leeft de Cassowary (Casuarius in het Nederlands), na de struisvogel en de emoe de grootste vogel ter wereld, maar helaas hebben we deze niet gezien.

Nadat we het regenwoud hadden verkend en er een nacht hadden doorgebracht zijn we terug gereden naar Cairns. Na wat brood en drinken gekocht te hebben, zijn we Atherton Tableland (oftwel: The Tablelands) ingereden. De Tablelands ligt ten zuid-westen van Cairns. Hier hebben we onder andere de Cathedral Fig Tree, een gigantische boom van vijfhonderd jaar oud, en verschillende watervallen gezien. Terwijl we 's avonds op een camping in ons busje zaten te schuilen voor de regen, sloegen de kikkers aan. Wat een herrie! Serina en ik konden elkaar niet meer verstaan, de oren suisden ervan. Gelukkig hielden de kikkers na twintig minuten op en toen was het de beurt aan de vuurvliegjes. Overal zag je kleine lichtgevende puntjes zweven: prachtig!

Vanuit de Tablelands zijn we doorgereden naar Airlie Beach, waar de volgende dag onze tweedaagse tour naar de Whitsundays Islands begon. De Whitsunday Islands is een groep van 74 eilanden en is samen met het Great Barrier Reef de grootste toeristische trekpleister van Queensland. We zaten met een groep van 25 personen op een catamaran. Beetje dobberen op het water, snorkelen bij het Great Barrier Reef, luieren op het dek en genieten van de zonsondergang boven zee 's avonds: heerlijk! De tweede dag zijn we van boord gegaan en hebben we Whitehaven Beach bezocht. Whitehaven Beach is een prachtig wit strand op Hamilton Island en was het hoogtepunt van deze tour naar de Whitsundays.

Na twee nachten zat de tour erop en werden we afgezet op Airlie Beach, waar we 's avonds onder andere met Adam, Josh, Thomas, Tiffany, Whybie, Christie, Eline, James en Ryan (die we op de tour leerden kennen) de kroeg in zijn geweest. Het was erg gezellig en de volgende ochtend hadden we dan ook wat moeite met opstaan. Na een douche en het ontbijt zijn we verder zuidwaarts gereden. Na twee dagen rijden kwamen we bij Anges Waters en Seventeen Seventy. Seventeen Seventy wordt hier vaak aangeduid als 1770. Dit is het jaartal (en de plek) waarin James Cook voor het eerst voet aan land zette in Australie. In beide dorpjes was overigens niets bijzonders te doen en na een half uurtje zijn we weer verder gereden.

Via Bundaberg kwamen we terecht in Hervey Bay. Hier hebben we geprobeerd een tour te boeken naar Fraser Island maar helaas waren de interessante tours niet meer beschikbaar. Toen zijn we maar even aan het strand gaan liggen en konden we de finale van het superboat season bijwonen. Nadat de race was afgelopen zijn met het busje naar Rainbow Beach vertrokken in de hoop dat daar wel een leuke tour voor ons beschikbaar was. Op weg naar Rainbow Beach kwamen we langs een bosbrand. We reden tussen het vuur (aan de linkerkant van de weg) en de brandweerlieden (aan de rechterkant van de weg) door. Ik moest zelfs de ruitenwissers aandoen toen een blushelicopter overvloog en een paar duizend liter bluswater loosde!

In Rainbow Beach aangekomen hebben we direct bij het plaatselijke reisbureau een tour geboekt. Deze vertrok twee dagen later waardoor we een dag aan het zwembad op de camping moesten doorbrengen. Dinsdag 12 oktober werden we opgehaald voor de tour naar Fraser Island. Fraser Island is met een lengte van 122 km het grootste zandeiland ter wereld, eigenlijk is het niet meer dan een enorme zandduin waarop regenwoud groeit en waar vogels en dingo's leven. Op Fraser Island zagen we dan ook direct een dingo met drie puppies op het strand lopen. In de drie dagen hebben we onder andere Lake McKenzie, de Champagne pools en het Maheno Shipwreck bezocht. Omdat het eiland puur uit zand bestaat rijden er alleen maar 4WD's rond. Onze bus was ook een 4WD en de ritten van A naar B waren dan ook behoorlijk hobbelig. Het beste advies: ga voorin de bus zitten, achterin hobbelt die nog veel meer!

Na de tour op Fraser Island werden we weer afgezet bij ons busje op het vasteland. Direct achter het stuur gekropen om verder te rijden. De volgende dag hebben we verschillende stranden aan de Sunshine Coast bezocht, zoals Noosa Main Beach, Noolum en Kings Beach, helaas liet het weer het ons niet toe om op het strand te gaan liggen. 's Avonds vonden we een camping in Beerwah, vlakbij Australian Zoo dat we de volgende dag hebben bezocht. Australian Zoo werd in 1970 opericht door de ouders van Steve Irwin, die het park in 1992 overnam en het de huidige naam gaf. Steve Irwin leidde de dierentuin tot en met zijn dood in 2006. Hij stierf trouwens in Port Douglas, het eerste plaatsje dat we bezochten tijdens deze roadtrip.

Australian Zoo is een grote dierentuin met een opvangcentrum voor koala's en krokodillen. 's Middags waren we aanwezig bij het voeren van een krokodil - die een halve schaap voorgeschoteld kreeg - en dat was behoorlijk indrukwekkend. De krokodil werkte het geheel in een paar seconden naar binnen en kon daar vervolgens een week op teren. Aan het eind van de middag toen we alle dieren zo'n beetje hadden gezien, zijn we verder gereden naar Surfers Paradise. Eenmaal aangekomen in Surfers Paradise vonden we een dure camping in de stromende regen, niet zo'n leuke afsluiting van de dag. Maar goed, de volgende dag was het weer opgeklaard en konden we onze weg vervolgen richting Gold Coast. Halverwege de ochtend kwamen we aan in Nimbin. Nimbin is de thuisbasis voor mensen met een alternatieve levensstijl, lees: drugsgebruikers. In Nimbin wordt het verbouwen, verkopen en bezitten van cannabis gedoogd. Op straat wordt openlijk marihuana verkocht, gekocht en gebruikt. Het duurde dan ook niet lang voordat we werden aangesproken of we wat wilden kopen. Nee, dank je.

Vanuit Nimbin zijn we door de stromende regen naar Byron Bay gereden waar we vlakbij de nacht hebben doorgebracht in Balina. De volgende dag hebben we wat van Byron Bay gezien (o.a. de vuurtoren die uitzicht gaf op de stad) en hebben we 's avonds (weer in de regen) een camping gevonden vlakbij Brisbane. Toen Serina de volgende ochtend bij het ontbijt toevallig op de huurovereenkomst van de auto keek, bleek dat we de auto vandaag moesten inleveren in plaats van morgen! Gelukkig zaten we op een uur rijden van Brisbane en konden we de auto op tijd (voor 13.00 uur) inleveren. In Brisbane ben ik vervolgens direct naar het Nederlandse consulaat gegaan om mijn paspoort op te halen. Na ruim tien weken was ik eindelijk weer in het bezit van een Nederlands paspoort, wel zo fijn!

Brisbane
Na Sydney en Melbourne is Brisbane de grootste stad van Australie. Het is een mooie stad waar ik drie dagen ben gebleven. Vooral rondom het centrum is een hoop te zien, zoals de Victoria Bridge, de Botanic Gardens, de Brisbane River en een hoop oude mooie gebouwen zoals het parliament house. In Brisbane heb ik mijn tickets naar Nieuw-Zeeland gewijzigd en mijn nieuw paspoortnummer opgegeven bij de Australische overheid, omdat mijn visum nog aan mijn oude paspoort was gelinkd. Nadat ik de 20e en 21e van November in Brisbane ben geweest, vloog ik 22 november met Serina en Angelique naar Auckland. Angelique kende ik nog van mijn eerste week in Sydney en haar heb ik ook gezien in Cairns.

Auckland
Auckland is de grootste stad van Nieuw-Zeeland en ligt in het noord-westen van het Noord-Eiland. In vergelijking met de steden Sydney, Melbourne en Brisbane is Auckland niet zo bijzonder. Nadat ik een dag heb rondgelopen in Auckland en o.a. de Queen Street, het Albert Park en de haven heb gezien ben ik de volgende dag met Angelique en Serina naar het reisbureau geweest. Bij het reisbureau bleek dat er nogal wat problemen waren (zoals een kapotte ferry tussen het Noord- en Zuid-Eiland) bij het boeken van een huurauto. Uiteindelijk is het gelukt om een busje te huren in Christchurch. Voordat we naar Christchurch vlogen zijn we naar de Bay of Islands geweest. The Bay of Islands is een gebied in het noorden van Nieuw-Zeeland en hier hebben we drie dagen doorgebracht.

Op de eerste dag in de Bay of Islands zagen we Sparky the Kiwi. Kiwi's zijn loopvogels en komen alleen in Nieuw-Zeeland voor. Nieuw-Zeelanders worden vaak kiwi's genoemd, dit is dus niet vanwege het fruit (zoals ik eerst dacht) maar vanwege deze vogels. Sparky wordt in het Bird Recovery Centre in Whangarei gehouden en is een van de weinige kiwi's die door mensen mag worden aangeraakt. In het wild zie je bijna geen kiwi's omdat het nachtdieren zijn. De tweede dag in het noorden hebben we gesandboard op een grote zandduin en zijn we naar Cape Reinga geweest via de 90 Mile beach. De derde dag stond een dolfijnentour op de planning. 's Ochtends vaarden we uit om dolfijnen te zien en gelukkig kwamen we na vijf minuten al een groep dolfijnen tegen. Erg gaaf! Aan het eind van de dag ging de bus terug naar Auckland vanwaar we de volgende dag (29 november) naar Christchurch vlogen.

Vanuit Christchurch heb ik met Angelique en Serina een rondreis gemaakt op het Zuid-Eiland en later vanuit Auckland met Serina nog een rondreis op het Noord-Eiland. Hopelijk heb ik binnenkort nog een keer de tijd om daar een verslag over te schrijven. Op dit moment staat een vlucht naar Australie op de planning waar ik nog een paar dagen in Sydney blijf voordat ik met Serina naar Azie vlieg om daar in twee maanden tijd door Vietnam, Cambodja en Thailand te reizen.

  • 13 Januari 2014 - 09:14

    Marianne Klumper:

    Nou Bart, dat was weer een mooi reisverslag. Leuk om te lezen, wat je allemaal ziet en meemaakt.

    groetjes,
    Marianne

  • 13 Januari 2014 - 18:52

    Ruud Heusinkveld:

    Ha Bart,

    Mooi verslag. Hopelijk volgen er nog meer. Het is erg interessant om allemaal te lezen wat je mee maakt.

    Gr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2014

Vietnam en Cambodja

13 Januari 2014

Cairns, Brisbane en Auckland

29 Oktober 2013

Australie - van Adelaide naar Darwin

25 September 2013

Eerste maand in Australie
Bart

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 8321

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: