Eerste maand in Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Bart Klumper - WaarBenJij.nu Eerste maand in Australie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Bart Klumper - WaarBenJij.nu

Eerste maand in Australie

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

25 September 2013 | Australië, Melbourne

Hey mate, how you doin'?

Zo wordt je hier aangesproken in Australie. Iedereen begroet je en vraagt hoe het met je gaat. Antwoord geven is trouwens niet nodig, want de mensen lopen gewoon door en verwachten geen antwoord. Ik ben inmiddels bijna een maand in Australie en het is tijd voor mijn eerste reisverslag. Lees in het volgende stuk wat ik zoal doe en al heb beleefd in Australie en vergeet niet de foto's te bekijken.

Op dinsdag 27 augustus was het dan zover. Om 8.30 uur vertok ik met de familie richting Schiphol waar ik om 13.00 uur afscheid van ze heb genomen voor nog onbepaalde tijd. Het was een lange zit richting - achtereenvolgens - Bangkok (voor een tankpauze), Taipei (stopover) en Sydney. Op donderdag 29 augustus om 11.00 uur plaatselijke tijd kwamen we aan in Sydney. Ik zeg 'we' want we waren namelijk met zijn achten vertrokken uit Nederland: Angelique, Celine, Serina, Anne-Floor, Kevin, Marc, Nick en ikzelf. Op het vliegveld werden we opgehaald door Matthijs en Emile. We gingen naar het hostel, maar niet voordat we het Sydney Opera House en de Harbour Bridge hadden gezien. Ik ben voor acht dagen in dit hostel gebleven.

Sydney
De eerste vijf dagen werden georganiseerd door Australian Backpackers, de organisatie waar ik samen met de zeven anderen mee naar Australie ben gereisd. Op dag 1 landden we dus in Sydney. 's Middags kregen we het welkomstpakket met informatie over Sydney en Australie. 's Avonds direct maar de kroeg in om elkaar beter te leren kennen en het Australische bier (Coopers) te proeven natuurlijk! Dag 2 was een regeldag. Op dag 3 hebben we de Blue Mountains bezocht, een National Park ongeveer half zo groot als Nederland dat zijn naam dankt aan de blauwe waas die boven de bomen hangt. Op de vierde dag hebben we een wandeling gemaakt in North End, waar we tijdens de lunch een mooi uitzicht hadden op de skyline van Sydney. De laatste georganiseerde dag hebben we doorgebracht in zee: surfen! Ik heb in totaal drie uur gesurfd en na een paar keer van het board te zijn gevallen, kon ik al aardig blijven staan. De eerste dagen vlogen voorbij en ik heb direct maar drie nachten bijgeboekt in het hostel. De drie volgende dagen heb ik Sydney verkend en op donderdag 5 september heb ik samen met Celine en Serina een auto gehuurd en zijn we vertrokken richting Melbourne.

Van Sydney naar Melbourne
Twee weken geen vaste verblijfplaats en geen luxe: super! We sliepen in de auto en in de tent, hadden vaak geen warme douche en het weer werkte niet mee, maar ik heb een geweldige tijd gehad. Op donderdag 5 september hebben we de auto opgehaald vlakbij het vliegveld in Sydney. Het was wel even wennen om aan de linker kant van de weg te rijden en rotondes linksom te nemen, maar het ging allemaal goed. We verlieten Sydney en sliepen de eerste nacht aan het strand. Wij volgden de eerste paar dagen de Grand Pacific Drive van Sydney naar Nowra. Onderweg zagen we veel National Parks, ontmoetten we Australische mensen en sliepen we op camping spots tussen de kangoeroes en wombats. Op de derde dag zijn we naar het national park Jervis Bay geweest waar we slangen, walibi's, papegaaien en witte stranden hebben gezien. De volgende dag verder gereisd richting Narooma waar we een trip naar Montague Island hebben gedaan. Op de boot zagen we Walvissen in het water en bij het eiland honderden zeehonden en tientallen pinguins (de kleinste pinguins ter wereld).

Na een regenachtige dag waarop we voornamelijk hebben gereden kwamen we aan in Bairnsdale waar we met de ferry naar Raymond Island zijn gegaan. Hier liepen we rond in een woonwijk waar de wilde koala's bij de mensen in de voortuin zaten - in de bomen weliswaar. Ik heb er zelfs een aan kunnen raken. De volgende dag zijn we naar het National Park Wilsons Promontory geweest: wat een schitterende natuur hier! Het park was enorm groot met al haar bergen, bomen, planten en wildlife zoals emoes, kangoeroes, wombats, koala's en meer. Check de foto's. De dag erop Philip Island aangedaan waar we ondere andere naar een koalapark, chocolade fabriek en het Grand Prix Circuit zijn geweest. 's Avonds sliepen we in Mornington om de volgende dag de ferry van Sorrento naar Queenscliff te kunnen nemen.

Op zondag 15 september zijn we aan de Great Ocean Road begonnen. Dit is een bijna 250 km lange weg langs de kust van Torquay naar Allansford: supermooi! We reden over de weg met aan de ene kant prachtige, beboste bergen en aan de andere kant de uitzicht over zee. De Great Ocean Road hebben we in twee dagen volbracht. Vervolgens zijn we via de Grampians - dat ook een schitterend National Park is - naar Melbourne gereden, waar we op woensdag 18 september de auto hebben ingeleverd. Op deze dag ontstond trouwens nog gauw even een probleem, ik verloor namelijk mijn rugzak met daarin mijn paspoort, iPad, lonely planet, trui, jas en meer: sh*t! De volgende dag direct maar even aangifte gedaan bij de politie en een nieuw paspoort aangevraagd bij het Nederlandse consulaat.

Melbourne
Melbourne is een mooie stad waar ik acht dagen ben geweest. Het is een stad met Europese en Aziatische invloeden zoals de stadsdelen: Chinatown, Greek Precinct en Little Italy. Ik sliep de eerste twee dagen in het Greenhouse Backpackers hostel waar ik o.a. Marc en Carl uit Engeland, Celine en Paul uit Frankrijk, Barbara uit Brazilie en een Koreaan (met een heel moeilijke naam) heb ontmoet. Helaas moest ik na twee dagen het hostel verruilen voor een andere. Tijdens mijn dagen in Melbourne heb ik de stad verkend. Ik heb onder andere de Queen Victoria Market en het CBD (Central Business District) bezocht. Op de vierde dag ben ik naar het Melbourne Museum geweest, een groot museum over o.a. de historie van Australie en Melbourne, de aboriginals, de evolutie van het leven op aarde en de human body and mind. Erg interessant allemaal! Een dag later ben ik met Serina op pad geweest en hebben we o.a. de Botanic Garden, the Shrine of Remembrance en de Melbourne Cricket Ground (MCG) bezocht. In het MCG (een enorm stadion met een capaciteit van zo'n 110.000 zitplaatsen) worden cricket- en Aussie Rules Football-wedstrijden gehouden, waar aankomend weekend (zaterdag 28 september) de Grand Final wordt gespeeld tussen Hawthorn en Fremantle. In de laatste paar dagen in Melbourne heb ik onder andere de Docklands (haven), St Kilda Beach en het parlementsgebouw bezocht. Vanaf het Skydeck (88 verdiepingen hoog) heb ik Melbourne nog even van bovenaf bekeken en genoten van de zonsondergang: erg mooi!

Op het moment van schrijven zit ik nog in Melbourne en wil ik het IMAX Theatre nog bezoeken - dat met een scherm van 23m x 32m het op drie na grootste scherm ter wereld heeft. Morgen vertrek ik naar Adelaide waar ik over twee weken mijn nieuwe paspoort kan verwachten. Op 14 oktobter wil ik die stad verlaten en ben ik van plan om naar Alice Springs te gaan.

Ik hoop dat je met plezier mijn reisverhaal gelezen hebt en ik zie graag jullie reacties tegemoet. Vergeet niet de foto's te bekijken.

Tot ziens!

  • 25 September 2013 - 08:46

    Marianne Klumper:

    Erg mooi. Zo krijg je een beter idee van wat je allemaal gezien hebt

  • 25 September 2013 - 09:11

    Nienke:

    Hee Broertjee! Fijn om zo'n uitgebreid verslag te lezen! Krijgen we tenminste een beetje een beeld van wat je daar zoal doet. Geniet van je reis en we appen weer!

  • 25 September 2013 - 09:12

    Marlon Brus:

    Haa Bart,

    Leuk je reisverhaal te lezen.
    Heel veel plezier nog daar, geniet er vooral van!

    Groetjes Marlon

  • 25 September 2013 - 10:20

    Jarno:

    Heey bartje,

    Zo te horen heb je het mooi daar !!

    Geniet ervan !

    Groeten Jarno

  • 25 September 2013 - 10:23

    Tom:

    Leuk!

    Met wie ben je nu onderweg? Dat groepje fransen en engelsen?

    Viel spass

  • 25 September 2013 - 12:19

    Jonathan De Gee:

    Bart, mooi verslag. Supermooi dus. Genieten daar!

  • 25 September 2013 - 16:42

    Jan:

    Hoi Bart, mooi om te horen dat je het naar je zin hebt in Australië
    Ook de foto's zijn mooi!
    Nog veel plezier en laat nog eens wat van je horen.

  • 25 September 2013 - 21:43

    Wim&Willeke Markhorst:

    Leuk om wat van je te lezen! Goed om te zien dat je het naar je zin hebt!Mooie foto's!
    Hartelijke groeten van ons.

  • 25 September 2013 - 21:54

    Chiel :

    Alweer een maand onderweg en wat een belevenissen! Heel mooi, ook de foto's! ;-) Geniet ervan! De groeten!

  • 26 September 2013 - 13:19

    Ruud:

    Hey Bart,

    Mooi verslag. Ik wacht op de volgende, hopelijk met
    nog meer mooie verhalen.

    Kalm an..

    Gr.

  • 26 September 2013 - 21:10

    Erik En Monique:

    Hoi Bart

    Leuk om je reisverslag te lezen, je hebt al veel gezien,
    geniet ervan.

    Groetjes Erik en Monique

  • 18 Oktober 2013 - 00:35

    Jurgen:

    Hoi Bart,

    Per toeval zie ik dat je een geweldige reis aan het maken bent, geniet er van.
    Je hebt een leuke schrijfstijl dus ga zo door.

    Groeten Jurgen

  • 22 Oktober 2013 - 23:57

    Sven, Danielle, Ilse En Luuk:

    Hoi Bart,
    Van harte gefeliciteerd!
    Mooi verhaal en fijn dat je het zo naar je zin hebt daar aan de andere kant van de aardbol. Geniet van je verjaardag en van de rest van de reis.
    Groeten, Sven, Danielle, Ilse en Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Februari 2014

Vietnam en Cambodja

13 Januari 2014

Cairns, Brisbane en Auckland

29 Oktober 2013

Australie - van Adelaide naar Darwin

25 September 2013

Eerste maand in Australie
Bart

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1066
Totaal aantal bezoekers 8333

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: